ClujShorts: lungul festival de scurt-metraje

12476520_1055844841102580_1569018003_nZilele acestea ne-am bucurat de puţină atmosferă cinematografica proaspătă: am fost la Festivalul Internaţional de Filme de Scurtmetraj ClujShorts. Festivalul de film, care s-a desfăşurat între 4 şi 10 aprilie, reprezintă tot ceea ce înseamnă îndrăgire pentru filmele de scurtmetraj şi cuprinde o săptămână întreagă în care cinefilii din Cluj, şi nu numai, pot să se bucure de producţii cinematografice de cea mai bună calitate. În fiecare primăvară, din 2013 încoace, în cadrul ClujShorts putem observa atât evoluţia pe ecran a unor regizori tineri, cât şi a unor regizori deja consacraţi, toate creaţiile desfăşurându-se cot la cot în interiorul cinematografului Victoria de pe Bulevardul Eroilor.

Fascinant la acest festival este deschiderea pe care le-o oferă realizatorilor de scurtmetraje, care arareori primesc în afara festivalurilor şansa de a-şi vedea creaţiile pe ecranului cinematografului. Astfel, timp de 7 zile, Cinema Victoria a găzduit peste 30 de proiecţii în fiecare zi a săptămânii, deschizând ochii şi gustul publicului clujean pentru acest tip de film. Audienţa a avut un spectru foarte larg, de la copii la bătrâni, fiind proiectate filme care să mulţumească până şi cel mai pretenţios cineast, dar atmosfera a fost una relaxată, oamenii uitându-şi diferenţele în clipa în care păşeau în cinematograf.

cluj shortsGenurile filmelor au fost diverse – de la drame, comedii şi animaţii până la filme horror şi cu tente psihologice. Varietatea genurilor au adus mulţi oameni în cinematograf, sala fiind în fiecare seară plină până la refuz. De asemenea, cei de la ClujShorts s-au interesat şi de partea cultural-educativă a festivalului, creând ore speciale de proiecţie pentru grupurile de elevi însoţiţi de profesori.

Una dintre cele mai intresante proiecţii pe care am vizionat-o a fost o creaţie spaniolă, “Cenizo”, realizată de Jon Mikel Caballero, tradusă ca “Ashen” sau “Câine de vânătoare” în română. Drama, care are un timp de desfăşurare de numai 10 minute, debutează cu precizarea că în Spania, în 2008, s-au făcut peste 600.000 de evacuări. Tema abordată este una care trezeşte empatie în audienţă, iar personajele sunt frumos conturate pe ecran. Premisa filmului este completată de perspectiva din care este narat, care aparţine unei fetiţe ce consideră că între realitate şi fantastic nu este nicio delimitare clară, iar desfăşurarea evenimentelor subliniază inocenţa şi naivitatea copilei. Filmul este o creaţie impresionantă care conferă multă maturitate un subiect aparent infantil, şi care reflectă simplitatea gândirii unui copil care se confruntă cu o problemă mai mare ca el.

Georgia Craciun

  • Simona Callas

    Un articol clar si cuprinzator, felicitari! 🙂

    • Ioana

      mulţumim! 🙂